logo-skola

Ружа Шаин, Основе предузетништва  IV1,2,3,4,5,10

Јединица: Основе радно правног односа

Датум: 31.03.2020.год.

Услови за заснивање радног односа:

  1. Општи услови: навршених 15 година живота и општа здравствена способност.
  2. Посебни услови су опредијељени особинама одређених послова и захтјевима конкретног радног мјеста.Ови услови се уређују општим актима привредних друштава, односно колективним уговорима.,а рјеђе посебним законима  у одређеним дјелатностима.

Закључивање уговора о раду: Сваки послодавац је дужан да са радником закључи појединачни уговор о раду којим се раднику морају гарантовати минимална права утврђена Законом о раду и колективним уговором. Уговор о раду може да буде закључен на одређено и на неодређено радно вријеме.

Права и обавезе из радног односа

Права и обавезе из радног односа настају са даном кад радник, на основу уговора о раду, ступи на рад код послодавца.

  1. Радно  вријеме

У РС пуно радно вријеме износи 40 сати седмично, с тим да радник и послодавац могу да закључе уговор са непуним радним временом. У том случају зарада радника се сразмјерно умањује.

  1. Прековремени рад

Радник може да ради прековремено, с тим да се надокнада за прековремени рад увећа за најмање 30%.

  1.  Право на одмор и одсуство

Послодавац је дужан да омогући раднику одмор у току радног дана од 30 минута,  годишњи одмор у  току године , с тим што вријеме кориштења годишњег одмора одређује послодавац.

  1.  Заштита жена и материнства

Закон о раду је посебно уређена заштита материнства,и свака жена има право на породиљско одсуство у трајању од 18 мјесеци непрекидно, за то вријеме има право на надокнаду плате у висини просјечне плате коју је остварила у посљедња три мјесеца прије отпочињања породиљског одсуства.

  1.   Распоређивање радника

Распоређивање радника врши се према систематизацији послова и радних задатака. Акт систематизације садржи  број радних мјеста, попис послова и радних задатака, број непосредних извршилаца по степену стручности или стручне спреме.

 

 

 

  1. Право на стручно образовање и доквалификацију

Сваки радникима право на сгручно образовање и доквалификацију. Послодавац може радника упутити на одређене  облике стручног оспособљавања и усавршавања у складу са захтјевима и потребама радног мјеста радника, а посебно када дође до усвајања и промјене нових метода у организацији и технологији рада. Запослени у области образовања ( директор, наставник и стручни сарадник ) обухваћени су обавезним програмом обуке, усавршавања и провјере ради стицања нових знања, усавршавања и професионалног развоја.

  1. Зараде, надокнаде и остала примања радника

За обављени рад раднику припада одређена зарада, односно плата и надокнада у складу са Законом о раду и Колективним уговором. Основна плата за пуно радно вријеме утврђује се тако што се цијена рада помножи одговарајућим коеефицијентом који је утврђен Колективним уговором. Зарада радника може бити увећана по основу радног стажа радника, рада ноћу, прековременог рада,   рада на државне  празнике и друге дане који се по закону не раде. Остала примања радника су надокнаде трошкова превоза, отпремнина приликом одласка  радника у пензију, надокнада трошкова за коришћење сопственог аутомобила код обављања службеног посла по налогу послодавца и слично.    

  1. Одговорност субјеката радног односа 

Радник је дужан да се придржава обавеза и одговорности припосаних Законом, Колективним угивором, правом о раду.  Послодавац је дужан поред обавезе плата и осталих примања обезбједити адекватне услове рада, као и услове заштите на раду којим се штити здравље радника.

 

Поздрав за све ученике !